2007-06-17

På tal om God Litteratur...

Och allt detta prat om vad som är god litteratur - jag vet vad som är god litteratur för mig! Det är att besöka en annans bakgård, höra en annans röst, känna en annans smärta och kärlek, och veta att de är mina.

Är knockad av Jonas Brun och Kristoffer Folkhammars (http://www.otidskrift.se/word/2007-06-15/o368) collage ”SÅNA” som består av meningar saxade från intervjucitaten i Arne Nilssons bok ”Såna & riktiga karlar – Om manlig homosexualitet i Göteborg decennierna kring andra världskriget”. (Tidigare publicerad i Ord & Bild). Det må vara riktiga röster, men behandlade så här blir de Litteratur.

"Sen var det en annan kille, som hade en stor lägenhet i Majorna. Han bättrade nog på ögonen lite, lite grann. Oh, vad jag tittade! Jag kunde gå hem till honom. Det var röda mattor. Han hade såna där stora svep med trettio människor, flotta middagar, bruna servietter. Och när vi blev ensamma där - det var alltid en väldig trafik där - då sög han av mig.
'Jag tycker så mycket om dig att jag vet varken ut eller in. Jag är kär i dig', sa jag. Han ville inte ha någon konkurrens.
Vi åt några middagar ihop. Han var så stilig också, tyckte man då, han hade guldlänk och var så flott."

/Klara

3 kommentarer:

Aron sa...

Hej Fantasin!

God litteratur för mig är, för tillfället, Nicole Krauss.

Tänkte bara fråga när det Nya Numret når stockholmsprenumeranterna…

redaktionen sa...

Hej Aron!

Vad vi vet är numret på väg upp nu, det vinglar sig genom Sverige och ska snart landa på diskarna.

I dag är god litteratur för mig inget annat än Mats Wilanders självbiografi "spelet bakom rubrikerna", och då inte så mycket för litteraturens skull egentligen (så kanske skulle Litteratur här strykas från God Litteratur), utan för dess nyttiga fiberrika researchekost.

/klara

Aron sa...

Idag fick jag mitt nummer. Jippi!