2007-06-06

Den där debatten...

Så här om morgonen, då solen skiner som genom ett snäckskal, alldeles skir och spröd, då gillar jag att ta mig samman. Ja, att plocka ihop nattens ludd till något skarpt och rakt. Så jag sitter här vid datorn och glider igenom aftonbladetdebatten (http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,1084077,00.html), hoppar än hit och än dit. Och jag tycker att det är intressant det som diskuteras. Förr om åren hade vi i Sverige ett standardsortiment på Konsum och på ICA. Ni minns väl hur det var när man inte kunde köpa pesto och Tahini och oliksmakande yoggi? Det är inte länge sedan. Sverige var länge ett oerhört likriktat och styrt land. Sen var det någon på Konsum eller ICA som insåg att den uträknade snittmåltiden och den uträknade snittinhandlingen inte fanns, folk hade nämligen olika smaker. Det kom som en överraskning, och fortfarande är de coolaste matvarubutikerna inte den lokala ICA.

Vad gäller prosa/poesi debatten så är den ett mullrande försök att splittra upp och förändra. Riva upp de där konsensusstämningarna, förändra vår benhårda tendens till Ett Val och En Trend och En Inställning och VI och DOM ANDRA. Jag gillar när man sticker ner sleven i det som är stelbent och självgott och blandar. Men det är inte säkert att den nya kraften forsätter att vara demokratiserande och upprorisk, den blir snabbt lika självgod och allomfattande.

Det vi måste vakta på i Sverige är vår rättfärdighet och självgodhet, vår förmåga att uttala teser om hur saker ska vara. Gärna exportera dem till andra. Från och med nu finns det olika mat på Konsum, från och med nu har människor olika intressen, de är kollektivister eller individualister, de gillar anorextisk prosa eller fetmagad dito. De gillar att rulla sig i lera eller att flyga genom luften, de gillar att knulla sig rena eller meditera sig nakna.

Jag känner en uppfriskande demokratisk vind genom Sverige: jag tycker om att det finns en kvinna som säger att könet sitt i hjärnan även om jag inte håller med henne, jag tycker om att människor vågar ta bladet från munnen och säga sånt som möter enormt motstånd i bloggsfären, jag tycker om OLIKA åsikter. Faktum är, och det här är en rent personlig åsikt, att jag inte på riktigt lär känna någon förrän jag talar om en olik åsikt och vi kan mötas i att vi inte håller med varandra. Men respekterar varandra, det gör vi ändå.

/Klara

Inga kommentarer: