Fantastisk Recension av Parafras!

Fantasinierna är överlyckliga. En ny recension av Parafras har seglat upp i Helsingborgs Dagblad. Av en recensent som faktiskt förstått vad Fantasin vill och är. Rörda blir vi, och tackar ödmjukast.

Besjung ormen!

TIDSKRIFTEN
Fantasin
Nr 1-2 2008

Tidskriften Fantasin har på relativt kort tid vunnit både läsares och kritikers gunst med sina personligt hållna texter om litteratur. Årets första (dubbel-)nummer har temat ”Parafras”, ett begrepp som skribenten Elin Alvemark beskriver så här, ”Det är något med att para sig och fras och det finns massor av dem i filmen Shrek".

Men redan i Jessica Schiefauers essä om ”Sargassohavet” (Jean Rhys alternativa roman baserad på Charlotte Brontës ”Jane Eyre”) demonstreras parafrasens användbarhet: politiskt, konstnärligt och mänskligt. Rhys version av giftermålet mellan Rochester och Bertha slutar visserligen även den tragiskt, med en inlåst ”mad woman in the attic”, men Schiefauer har vaskat fram ett parti i Rhys roman som trots allt pekar mot ett möjligt möte.

Fantasins redaktörer försöker hela tiden stjäla tillbaka litteraturen från patriarkat, litteraturvetare och förståsigpåare. Uppdraget är att hitta nya in- och utgångar som gör litteraturen möjlig att vistas i. Inte minst tydligt blir det i Klara Bengtssons suggestiva remake på berättelsen om den i berget fastkedjade halvguden Loke. I ”Medan giftet verkar” (titeln är lånad av Bruno K Öijer) skildras hela det mytologiska förloppet ur den giftdrypande ormens perspektiv. Vad har ormen gjort för fel? Varför måste den lida i evighet för Lokes synder? Frågan kan också formuleras såhär: Vem besjunger ormens orättvisa öde? Och svaret? Fantasin, så klart.

Mats Kolmisoppi