2007-01-08

Ich bin ein bibliothekar

...finns det en bok som heter som jag inte läst. Men tänker på ibland. Om man kan stoppa in ett "snart" där nånstans. Hur som helst blev jag inspirerad av Therese som svarat på en enkät om bibliotek. jag vill göra detsamma, genast!

När skaffade du ditt första bibliotekskort?
På Majornas bibliotek, kanske i mellanstadiet? Det var papper i en plastficka, ganska stort, och skulle aldrig få plats i en vanlig plånbok. Eller är det för att mina händer var så små? jag har det säkert kvar nånstans.

När kramade du en bibliotekarie senast?
Igår, när jag varit på middag hos mina föräldrar.

Vad sa du senast till en bibliotekare?
Typ "Hejdå, vi hörs, puss puss" eller nåt annat familjärt.

När var du på bibliotek senast?
Tredje januari, i Kristianstad. Kopieringen kostade två kronor per sida!!! så jag var inte där någon längre stund.

Vilka bibliotek har du varit på i år?
Kristianstads stadsbibliotek.

Hur mycket böter har du fått som högst?
Ähum, jag är "personal" i lånesystemet. Innan dess minns jag inte. Men kanske 20 kronor?

Vilka låneböcker har du hemma nu?
Truman Capote "Med kallt blod", Per Östling "Vi faller", Jan Kjaerstad "Kongen av Europa", Lonely Planet Morocco (tyvärr från 1998, "För i tia - bondelivet i ord och bild från Östra Orust", "Litteraturpolitik och bibliotek" och "Svensk biblioteksforskning".

Hur många lånekort har du?
10: Göteborgs stad, Göteborgs UB, Högskolan i Borås, Borås stadsbibliotek, Jokkmokk, Malmö, Orsa, Kristianstad, Sandviken (gammalt!), Halmstad.

Längsta tid du struntat i att lämna tillbaka en bok?
Ähum. Konfidentiellt!

Älsklingsbibliotek?
Västra Frölunda skulle jag säga, men där är jag ju partisk. Men för blandningen av människor, ljuset från takfönstren och skogen av hyllor på skönlitteraturen. Annars: kommunbiblioteket i Jokkmokk för den trevliga personalen, för läget intill busstationen och för att en av tjejerna hade en jojk som mobilsignal (jag vet! men det är sant.).

Älsklingsbok att låna om?
Lånar inte om böcker så ofta (förutom att jag behåller dem länge hemma...). Senast var det "Bohusläns beskrivning och historia, band III". Men jag brukar drömma om att låna om Jan Kjaerstads Förföraren-Erövraren-Upptäckaren.

/Elin

3 kommentarer:

Conan Bibliotekarien sa...

Hej! Kul att du gillar det jag skrivit.

Vad olika det kan vara med färger, jag tycker själv att svarta bokstäver på vit bakgrund kan vara svår att läsa. Eftersom alla inställningar försvinner när man byter template i bloggen så tror jag tyvärr inte att jag orkar göra det i rödaste rappet, men någon dag när jag är ledig framöver så kanske... *s*

Ska kolla in din blogg lite mer också, det är alltid kul att läsa vad kollegor skriver :)

Conan Bibliotekarien sa...

Får jag låna din biblioteksenkät förresten? :)

Anonym sa...

Jag intygar gärna att "Ich bin ein Bibliothekar" är en läsvärd bok, kanske särskilt medan man går på utbildningen.

Skojig detalj är att det verkar vara ett framgångskoncept att skriva om bibliotekarier (som ju köper in ganska mycket av böckerna i det här landet). Jag gjorde några sökningar i samband med att jag läste den och fann att den just då var den enda av Christer Hermanssons böcker som sålt helt slut på förlaget (trots att det inte var den äldsta) och att den fanns på ganska många bibliotek.

Har också sett enkäten men har hittills avstått. Det beror ju lite på vad man menar med bibliotekarie men om man som jag bor sambo med en nästan färdigexaminerad blir en del av frågorna lite fåniga. Kul att läsa svaren dock.

F ö vill jag påminna om min tidigare kommentar om att det vore trevligt att se uppgifter om deadline någonstans.

Mvh

U.J.